Ruch obrotowy naszej planety zorganizował jednostkę miary życia jaką jest doba. Mamy własne wyobrażenia o czasie, ale 1 doba, 24 godziny jest tym najmniejszym cyklem kiedy to wykonujemy powtarzalne czynności i zaczynamy od nowa. Takie mini-życie z charakterystycznymi fazami, początkiem i końcem.
Praca managera z definicji nakłada większe wymagania, większą odpowiedzialność, daje szanse na lepsze zarobki. Nie ma nic za darmo - konsekwencje też będą większe: stres, konieczność działania pod presją, interakcje z zespołem, naciski, porażki. Skutki uboczne? Możliwości jest wiele: problemy osobiste, większa podatność na wypalenie zawodowe, nadwyrężanie zdrowia, stany depresyjne. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom leży w umiejętności zarządzania mikrocyklem jakim jest doba.Droga do sukcesu, zaczyna się od rutyny. Dziwne ? Przecież to ona zabija umiejętność twórczego myślenia, poszukiwania niestandardowych rozwiązań, tak potrzebnych managerowi! Niestety nie ma szansy na kreatywność bez ramy codziennych, powtarzalnych czynności. Umiejętne wplecenie w dzień nasz powszedni stałych elementów przypomina trening sportowca profesjonalisty. Bez systematyki, czasami nawet nudy nie można poprawiać swoich wyników, zwyciężać nawet kiedy jesteśmy obdarzeni wielką dawką talentu. „Bycie zawodowcem polega na tym, że robisz to co kochasz robić w dni, w które nie masz na to ochoty” Julius Erving Poznaj lepiej autora tego sformułowania: https://www.youtube.com/watch?v=LNz4_cxyvBw Rano Z całą pewnością poranek jest najistotniejszy dla całego dnia. Znalezienie czasu na kilka stałych pozycji przygotuje nas psychicznie i fizycznie do funkcjonowania przez resztę doby. Jeżeli czujesz, że zbytnie zorganizowanie zniszczy Twoją radość ze swobody w życiu, to akurat tą jedną, dwie godziny spróbuj spędzić inaczej. Rutynowo. Rozważ następujące części: 1.Od 5 do 15 minut medytacji. Może być to chwila "nie myślenia" o niczym (spróbuj, nie jest to łatwe). Ten moment skupienia na początku dnia pozwoli na wprowadzenie harmonii, dobrego nastawienia, które jest kluczem do realizacji zadań i przede wszystkim do właściwego kontaktu z ludźmi - konstruktywnej i pozbawionej agresji komunikacji wspierającej Twój zespół. Mamy też chwilę czasu na pozytywne nastawienie do...siebie, do własnych umiejętności, dokonań, osłabianie głosu wewnętrznego krytyka. Jeżeli wybierasz opcję z „myśleniem”, podczas medytacji możesz wizualizować realizację swoich planów, możesz modlić się, czy też po prostu szukać zwykłej radości z „tu i teraz”. 2. Od 5 do 15 minut ćwiczeń. Joga, gimnastyka – tyle minut wystarczy by przepompować trochę krwi i rozciągnąć mięśnie, które będziemy przez wiele godzin ściskali siedząc. 3. Około 15 minut pisania. Własnego, organizującego myśli, formalizującego zadania (napisane znaczy: ważne). Notowanie jest podstawą działań kreatywnych, bo wszyscy jesteśmy „wzrokowcami”. Możesz spojrzeć na treść, obraz związany z jakimś pomysłem wracając do niego z przemyśleniami. Zachowywanie istotnego rozwiązania problemu jedynie w głowie nie spełnia wymogów twórczej pracy i może nadmiernie obciążać. Swoją drogą zobacz jak dziwnie będzie Ci czytać siebie, po paru dniach, kilku miesiącach czy roku. 4. Około 15 minut czytania. Jak wiadomo: mózg je książki (http://www.bartoszzamirowski.pl/?p=734), wiec zanim zjesz śniadanie daj się pożywić organowi, który decyduje o tym kim jesteś, co myślisz, czy wreszcie...co wiesz. PS Na śniadanie: białko i węglowodany. Może być dość kaloryczne jeżeli nie zbyt tłuste. Zawsze przed wyjściem z domu. To również kluczowy element Twojej rutyny. I tak wychodzi z tego godzina, jak ją znaleźć dodatkowo w czasie dnia ? Wszystko zależy od tego co zrobimy wieczorem, ale do tego mamy jeszcze kilkanaście godzin. Praca Czas efektywny i ten "zaliczony" to dwa różne wymiary. Warto rozważyć: jeżeli jesteś w pracy ponad 8 godzin stale, to albo oszukujesz siebie, albo pracodawcę, albo ktoś Ciebie do tego zmusza. Na pewno nie jesteś w stanie w dłuższym czasie zachować odpowiedniej kondycji psychicznej. Chęć do pracy jest składową wielu rzeczy, a przede wszystkim poprzedzającego ją wypoczynku. Po pracy Zostaje 6-8 godzin aktywności W tej części naszej codzienności musisz znaleźć czas na : - życie rodzinne i społeczne, - aktywność fizyczną (choćby spacer 30 minutowy), - aktywność intelektualną (podnoszenie kwalifikacji zawodowych i osobistych), - chwilę dla siebie (wyłącznie). Co pomoże w znalezieniu tego czasu ? 1. TV - nie trzeba od razu sprzedawać telewizora, wystarczy go rzadziej włączać. Dane za rok 2013 mówią: średnio na świecie 3 godziny 17 minut, w Europie 3 godziny 55 minut, w Polsce 4 h 3 minuty (wg Nielsen Audience Measurement) spędzamy na oglądaniu programów mających z nas uczynić...konsumentów. 2. Planowanie zajęć i zadań - 5 minut uzgodnień z domownikami (co, kto, kiedy) zlikwiduje niepotrzebne napięcia, 5 minut planowania własnego przeciwdziała dodatkowemu stresowi. Nagle może się okazać, że jest również czas na…lenistwo, regenerację. Trzeba nam tego codziennie, nie tyko w weekend, od święta, od urlopu. Dalej pozostaje czas na nocny odpoczynek, dla większości powinno to być 7 godzin "snu sprawiedliwego". Nie szufladkuj siebie jako „rannego ptaszka” lub „sowę”. To sformułowania opisujące bardziej przyzwyczajenia, niż intelektualne skłonności lub specyfikę fizjologii. Po śnie ulokowanym we właściwym punkcie doby to rano potencjał ludzkiego organizmu jest najwyższy. Odliczając wspominane średnio 7 godzin od startu porannego rytuału managera profesjonalisty i punktualnego rozpoczęcia pracy zawodowej w prosty sposób wychodzi, że powinniśmy wylądować w łóżku nie za wcześnie, i z całą pewnością nie za późno. Przeważnie wychodzi, że przed północą. Warto zastanowić się nad układem własnych czynności, zanim zaczniesz swój mikrocykl od nowa. Wcale nie chodzi o to by każdą z 86 400 sekund zaprogramować, rozliczyć, zaksięgować. Jak zostało powiedziane “Czas jest po to, żeby wszystko nie działo się na raz”. Twój dorobek każdej doby przemnożony przez lata to prawdziwa wartość – wielki osobisty kapitał. napisz do autora: bz@bartoszzamirowski.com