McArthur Wheeler, 44-letni mieszkaniec Pittsburgha najpierw zrobił w domu doświadczenie. Posmarował twarz sokiem z cytryny i zrobił sobie zdjęcie.
Niestety bez lampy błyskowej, co sprawiło, że twarz była z powodu braku światła niewyraźna. Ten eksperyment utwierdził go w przekonaniu, że właśnie znalazł genialne w swojej prostocie rozwiązanie pozostania niewidocznym i…
I postanowił w roku 1995 obrabować dwa banki - bez zasłaniania twarzy, bo przecież użył swojego sposobu z sokiem.
Wheller, po szybkim rozpoznaniu i aresztowaniu przez policję był w szoku: "ale ja przecież miałem na twarzy sok z cytryny!".
Warto zaznaczyć, że sprytny rabuś nie był osobą upośledzoną intelektualnie.
Zdarzenie skłoniło David"a Dunning"a (profesora psychologii społecznej na Uniwersytecie Michigan) oraz Justin"a Kruger"a
(profesora w New York University) do zadania istotnego pytania: “Jak to możliwe, że ktoś jest tak pewny swojego błędnego przekonania?”.
Cztery lata później opublikowali pracę nazwaną Efektem Krugera-Dunninga:
- osoby z niewielką wiedzą lub doświadczeniem mają wysoką pewność siebie, ponieważ nie wiedzą, jak wiele nie wiedzą;
- w miarę zdobywania wiedzy, pewność siebie spada, bo pojawia się świadomość złożoności tematu;
- eksperci często oceniają swoje kompetencje ostrożnie, bo zdają sobie sprawę z ogromu materiału, którego jeszcze nie znają.
Załączony do tekstu wykres ma 3 charakterystyczne miejsca:
- zaczyna się od „góry głupoty” (peak of Mt. Stupid),
- część środkowa to „dolina rozpaczy”,
- a następnie: powolny wzrost pewności siebie wraz z nabieraniem kompetencji.
Potrzebujemy pokory i otwartości do nauki.
Każdego_ej z nas dotyczy efekt Krugera-Duninga - szczególnie wtedy gdy wypowiadamy się o nie swojej pracy, czy specjalizacji.
Co robić, jak spotykasz się z wypowiadanymi przez innych_e głupotami na temat spraw, którymi zajmujesz się w swoim zawodowym życiu?
Jak, wyobrażam sobie takie osoby, jak z licami solidnie skropionymi sokiem z cytryny zabierają się do obrabowania banku.
Bartosz Zamirowski
A tu wersja do czytania i oglądania: